تجارب بهره وری

جست و جوی پیشرفته
حیطه بندی:
دسته بندی موضوعی:
دسته بندی استانی:
































تغییر روش آبیاری فضای سبز تهران ﴿استفاده از پساب به جای منابع زیرزمینی آب﴾

تاریخ انتشار: 9 اسفند 1399

حدود 180 میلیون متر مکعب آب، برای نگهداری فضای سبز تهران مصرف می‌‌شود که ۹۰ درصد آن از محل ۴۰۰ حلقه چاهی است که در اختیار شهرداری تهران است. در این پروژه مقرر گردیده تا سال 1410 شصت درصد مصرف از آب‌های زیرزمینی به پساب (فاضلاب تصفیه شده) تغییر ‌کند. تعداد بوستان‌های درون شهری تهران هم اکنون ۲۲۶۵ بوستان اعم از محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و جنگلی است و هم اکنون مساحت جنگلکاری‌ها در قالب کمربند سبز پیرامون شهر تهران بیش از ۴۱ هزار و پانصد هکتار است. این پروژه که با همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران طرح‌ریزی شده، علاوه بر اینکه احترام به محیط زیست و نسل‌های آینده را به عنوان اولویت مدیریت شهری تهران نمایان خواهد کرد، موضوع چرخه آب به عنوان یک معضل شهری در تهران را به اندازه قابل توجهی در زمان مشخص شده پیش رو حل خواهد کرد. چرخه آب و به نوعی بازیافت پساب‌های تصفیه خانه بخش عمده‌ای از ضرر و زیان طبیعی و هزینه مضاعف در این زمینه را از میان خواهد برد. میزان آب قابل صرفه‌جویی با استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران معادل ساخت یک سد جدید می‌باشد. صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و آب آشامیدنی در مقابل جایگزین کردن روان آب‌ها، آب‌های سطحی و پساب تصفیه شده فاضلاب شهری برای آبیاری عرصه‌ها و فضاهای سبز در شهر تهران به عنوان راهکاری منطقی و عملی برای حفظ ذخایر ارزشمند آب‌های زیرزمینی و مقابله با مخاطرات ناشی از کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در شهر تهران از اهداف این پروژه است. این پروژه در راستای اجرایی شدن ماده ۲۲ قانون هوای پاک و همچنین «سند سازگاری با کم آبی» است که برای همه استان‌ها تهیه شده که در آن منابع و مصارف آب و فاضلاب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و آب آشامیدنی مشخص می‌شود. در حال حاضر طرح جامع جمع‌آوری فاضلاب شهر تهران پیشرفت فیزیکی حدود 68 درصد داشته و در زمان حاضر حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال خروجی پساب دارد که با بهره‌برداری تصفیه خانه "فیروزبهرام" در سال جاری، پساب خروجی شهر تهران حدودا به ۴۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید. این بخشی از ۷۷۸ میلیون متر مکعب پساب خروجی نهایی در سال ۱۴۱۰ شهر تهران است.

تاریخ شروع: 1 فروردین 1399
تاریخ پایان: 29 اسفند 1410
دامنه اجرا: فضای سبز تهران
کارفرما: وزارت نیرو و شهرداری تهران
مجری پروژه وزارت نیرو و شهرداری تهران

رفع گره ترافیکی خطوط راه آهن از طریق تطویل خطوط ایستگاه

تاریخ انتشار: 28 فروردین 1400

ایستگاه تنگ پنج بعنوان ایستگاه مرزی بین ادارات کل راه آهن زاگرس و لرستان بدلیل کوتاه بودن طول خطوط آن ( خط یک = 318 متر، خط دو= 320 متر و خط سه= 420 متر )، دارای محدودیت‌هایی همچون: *عدم امکان تلاقی و سبقت قطارها بخصوص قطارهای متراژی ( قطارهای با طول بیشتر از 420 متر) * توقف بیش از حد قطارهای باری در ایستگاه‌های مازو و تنگ هفت، جهت جلوگیری از توقف قطارهای مسافری * ایجاد محدودیت در تصمیم‌گیری‌های کنترل سیر و حرکت در هنگام قبول و اعزام قطارها نظر به مسائل ذکر شده و اهمیت آنها، با برگزاری جلسات منظم کمیته بهره‌وری و همچنین کارشناسان مربوطه با استفاده از الگوی مبتنی بر حل مسئله نسبت به امکان سنجی تطویل خطوط و جابجایی سوزن‌ها، اعزام اکیپ نقشه‌برداری به محل و ارائه طرح جدید اقدام شد. پس از آن طرح پیشنهادی اداره کل راه‌آهن زاگرس به کمیته فنی ایستگاه‌ها ارسال و نهایتا تصویب شد. فعالیت‌های انجام شده در پروژه تطویل خطوط ایستگاه تنگ5 به شرح ذیل می‌باشد : - نقشه‌برداری - عملیات زیرسازی - تهیه و مونتاژ 1100 متر کوپلاژ بتونی در ایستگاه اندیمشک و ارسال به ایستگاه تنگ5 - نصب کوپلاژ و تطویل خطوط 1 و 2 - جوشکاری خطوط با ماشین جوش الکتریک - یک ست باکس بتونی 20/5*20/5 توسط مجری طرح سد بختیاری ( بدلیل استفاده عوامل آن شرکت از مسیر زیرگذر ) و نصب توسط اداره کل راه آهن زاگرس - مونتاژ و نصب دو دستگاه سوزن بتونی در سمت جنوب ایستگاه - تامین روشنایی خطوط تطویل‌شده‌ی ایستگاه - کابل‌کشی و جابجایی چراغ‌های علائم به طول ۲۲۰۰ متر و نصب ماشین سوزن‌های جدید - برچیدن سوزن‌های قدیمی - اجرای دیوار حفاظتی بطول 50 متر - عملیات جرثقیل ریلی در نهایت طول خطوط ایستگاه به ترتیب ذیل تطویل گردید: - خط ۱ از 318 متر به ۶۷۰ متر - خط ۲ از ۳۲۰ متر به 677 متر - خط ۳ از ۴۲۰ متر به 802 متر لازم به ذکر است پروژه مذکور با استفاده از توان متخصصین بومی، منابع داخلی اداره کل و بدون اخذ اعتبار از ستاد برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شده و منجر به حل گره بزرگ ترافیکی در محور جنوب شده است.

تاریخ شروع: 15 آبان 1398
تاریخ پایان: 15 اردیبهشت 1399
دامنه اجرا: الزامات روانسازي ترافيک شبکه راه آهن ج.ا.ا
کارفرما: اداره کل راه آهن زاگرس
مجری پروژه شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی